Використання ІКТ на уроках історії
Людина, яка у ХХІ ст. не буде
користуватися комп’ютером,
уподобиться людині початку ХХ ст.,
яка не вміла ані читати, ані писати.
В. Глушков
Інформатизація освіти - один з основних напрямів процесу інформатизації, продиктований потребами сучасного суспільства, у якому головним рушієм прогресу є індивідуальний розвиток особистості. Вона має забезпечити впровадження в практику програмно-педагогічних розробок, спрямованих на інтенсифікацію навчального процесу, вдосконалення форм і методів організації навчання.
Основною метою всіх інновацій в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь і навичок самостійно здобувати знання. Успішність розв’язання цього завдання значною мірою залежить від мети використання комп’ютера в навчальному процесі, якості й можливостей програмного забезпечення та від того, яке місце посяде комп’ютер в системіддидактичнихззасобів. .
Ще і сьогодні провідне місце у викладанні предметів займають традиційні засоби – дошка, крейда та друковані джерела (підручники, зошити ). Завдяки ж використанню ІКТ навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе це здійснює значний вплив на емоційну сферу школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів.
Із впровадженням нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти стало нагальним питання пошуків нових форм та методів роботи для оптимізації навчально-виховного процесу.
Запровадження в навчальний процес сучасних інформаційних технологій, зокрема, комп’ютерно-орієнтованих і телекомунікаційних, відкриває нові шляхи для активізації творчих, пошукових, особистісно орієнтованих , комунікативних форм навчання.
Велику увагу впровадженню інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес приділяли вчені та педагоги: О.Пометун, О. Мокрогуз, О. Охредько, В. Моргун та інші. В своїх працях та статтях вони висвітлювали позитивні сторони новітніх освітніх технологій.
ЩожжттакеІІКТ?
Будь-яка педагогічна технологія - це інформаційна технологія, оскільки основу технологічного процесу навчання складає отримання і перетворення інформації. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) — це набір технологічних засобів і ресурсів, таких як комп'ютери (включаючи ноутбуки), мобільні телефони, цифрові камери, електронні дошки, інше комп'ютерне обладнання, програмне забезпечення (зокрема, програми для презентацій, текстові процесори й електронні таблиці) та Інтернет. Я вважаю, що використання ІКТ на уроках суспільного циклу (а саме використання комп'ютерного обладнання, програмного забезпечення) - вимога часу. Звичайно, комп’ютер не повинен замінювати живого слова, адже слід пам’ятати, постійним компонентом у процесі освіти школярів залишається текст та діалог, «живе» слово вчителя. Та саме використання ІКТ дає змогу зробити урок історії значно ефективнішим.
За останні роки комп’ютер став для мене надійним помічником на уроці. Створено багато презентацій для їх супроводу. Вони різні за призначенням. Є презентації, які висвітлюють життєвий і політичний шлях історичних діячів, добу, в якій вони творили, їх погляди. Після їх демонстрації учні мають змогу зробити самостійні висновки про історичну особу як особистість. Є презентації інформаційного змісту, тести,ввідеофрагментиттаіін..
Окрім цього, комп’ютер в урочній діяльності я використовую на всіх етапах навчання: під час пояснення нового навчального матеріалу, закріплення, повторення, контролю знань, умінь, навичок.
При цьому комп'ютер виконує різноманітні функції.
Часто на уроках використовую фрагменти документальних чи художніх фільмів, або навіть і сучасні відеоматеріали. Їх тривалість не повинна перевищувати 5-10 хвилин . Перед переглядом фрагменту необхідно ставити перед учнями проблемне питання.
Наступний вид використання інформаційних технологій на уроках історії - це мультимедійні карти. Інтерактивні карти більш яскраві, образніші, і в наш час інформаційних технологій, незамінні. Такі карти зручні у використанні і в поєднанні з інтерактивною дошкою розширюють можливості роботи з ними.
Щодо моїх уроків історії, то при їх підготовці я використовую різні програмні продукти:
• При підготовцібтабпроведенніюуроку можливебвикористання гото-вих програмних продуктів (енциклопедій, навчальних програм, електронних конструкторів уроку, відеофрагментів ( додаток 1)
• тВелику допомогубприжпідготовціютаьпроведенні уроків надає вчи-телю пакет Microsoft Office, який включає в себе, крім відомого всім текстового процесораWord ( я готую роздатковий матеріал, тексти документів, тести та ін..) , ще й електронні презентації Power Point (додаток 2).
• Текстовий редактор Word дозволяє підготувати роздатковий та дидактичний матеріал. (Наприклад , тести до уроку «Ярослав Мудрий» в 7 класі)
1.Яке прізвисько стосується князя Володимира?
А. Мудрий;
Б. Хоробрий;
В. Красне Сонечко;
2.В якому році починається княжіння Володимира в Києві?
А. 988р.;
Б.980 р.;
В. 984 р. ;
3. Як називалась південна лінія оборонних споруд, яка захищала від набігів кочівників?
А. «змієві вали»;
Б. «володимирові вали»;
В. «південні вали»;
4. Яка подія відбулась у 988 році?
А. побудова першої камінної церкви;
Б. хрещення Русі;
В. похід на Константинополь;
5. Назва річки , в яку було вкинуто Перуна за наказом Володимира Великого?
А. Сула;
Б. Трубіж;
В. Дніпро;
6. «Уставом земляним» було названо?
А. документ на володіння землею;
Б. усний звід законів;
В. договір з Візантією;
7. Яке ім’я при хрещенні отримав князь Володимир?
А. Констянтин;
Б. Василь;
В. Петро;
8. Від яких ворогів захищали Русь укріплення на південному кордоні?
А. татар;
Б. половців;
В. печенігів;
9. Як називалась церква , побудована на десяту частину доходів князя?
А. св. Василя;
Б. Богородиці;
В. Благовіщення;
10. Яку реформу не проводив князь Володимир?
А. податкову;
Б. адміністративну;
В. релігійну;
11. Суть військової реформи Володимира…
А. Формування війська із найманців;
Б. звільнення зі служби варягів-найманців і заміна їх на дружинників –слов’ян;
В. формування військ із загонів вождів племенних союзів;
12. В якому році помер Володимир Великий?
А. 1012р.;
Б. 1015р.;
В. 982р.;
• Електронні презентації даютьюможливість вчителююприюмініма-льній підготовцібіюнезначнихжвитратахючасу підготувати наочність до уроку ( додаток 3)
Такому уроку властиво :
• керованість:
• інтерактивність і діалоговий характер навчання;
• оптимальне поєднання індивідуальної та групової роботи;
• необмежене навчання: змість його варіацій і додатків дуже великі.
Інтегрування звичайного уроку з комп'ютером дозволяє мені перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Зокрема, стає більш швидким процес запису визначень, дат та інших важливих частин матеріалу, тому що не доводиться повторювати текст кілька разів ( виводжу його на екран), а учневі не доводиться чекати, поки вчитель повторить саме йому потрібний фрагмент.
Цей метод навчання дуже привабливий і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання, стимулює його професійний ріст і глибше освоєння комп'ютера.
Застосування на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволяє мені за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається, у всіх учнів і своєчасно його скоригувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для конкретного учня.
Взагалі, використання ІКТ є дуже універсальним, тому що їх можливо застосувати практично до всіх інтерактивних методів та прийомів. Я часто використовую мультимедійні засоби для вправи «Займи позицію», коли учні висловлюють своє ставлення до того чи іншого історичного явища чи події, «Дерево рішень», коли учні пропонують власне вирішення тієї чи іншої історичної ситуації, «Барабан», вправа, яка дозволяє швидко визначити рівень засвоєння навчального матеріалу (можливо тільки в режимі on-line (classtools.net), «Хмарина слів» (tagxedo.com), віртуальні екскурсії (googleartproject.com), які дозволяють побувати практично у всіх великих музеях світу в режимі реального часу та ін..
Надзвичайно позитивним є використання Всесвітньої комп'ютерної мережі Internet у навчальному процесі. У поєднанні з традиційними і різноманітними інноваційними методами навчання глобальні комп`ютерні мережі і телекомунікації сприяють реалізації принципу розвиваючого навчання, оскільки застосування їх у загальноосвітньому процесі спрямоване на:
1. Широке спілкування і зближення учасників телекомунікаційних проектів.
2. Контакти з іншими культурами.
3. Використання дослідницьких методів, індивідуальних, парних, групових, самостійних видів діяльності.
4. Розвиток гуманітарної освіти.
Усвідомлюючи високий дидактичний потенціал комп`ютерних технологій навчання, я вважаю, що комп`ютери не повинні бути перепоною у взаємовідносинах учителя і учнів. Організаційно будь-яка, в тому числі і комп’ютерна, технологія навчання обов`язково повинна містити і традиційні форми взаємодії вчителя і школярів .
У сучасній школі використання комп`ютера частіше всього пов`язане з уроками інформатики. Впроваджувати інформаційні технології на інших уроках дуже складно. Причин тут є кілька:
1. Не вистачає комп’ютерної техніки (у школах, як правило, є лише один комп`ютерний клас).
2. Багато вчителів не досконало володіють комп`ютером.
3. Відсутня програмна база (практично не існує програм, які можна використовувати на уроках).
Разом з тим, якщо заглядати у майбутнє, комп`ютер на уроках історії може відігравати велику роль:
- швидко перевіряти знання учнів за допомогою тестів;
- показувати відеофрагменти з метою подальшого обговорення, систематизації і узагальнення отриманої навчальної інформації;
-показувати графічне зображення карти з подальшою мультимедійною обробкою інформації, яка дає змогу учневі вільно орієнтуватися в просторі історичних подій, об`єднувати текстову, фото-, відео- та іншу інформацію.
На мою думку, використання ІКТ одночасно з інноваційними прийомами і методами навчання при викладанні предметів суспільно-гуманітарного циклу та застосування їх під час проведення позакласних заходів підвищують:
- продуктивність праці вчителя і учнів;
- інформаційність процесу викладання;
- можливості використання наочності на уроці;
- мотивацію та індивідуалізацію навчання;
- розвиток творчих можливостей учнів;
- рівень сприятливого емоційно-психологічного стану.
Історія – наука про минуле людства. Осягнути це минуло важко, читаючи сухі сторінки підручника. Важко, бо це треба читати. Важко, бо багато незнайомих термінів, понять, фактів. Важко, бо у вигляді слів і речень не завжди можна доступно пояснити певний процес, явище. Полегшити роботу учня і покликані ІКТ.
Вчитися історії за допомого ІКТ – цікава і, головне, ефективна річ. Діти зацікавлені, знання подається в системі, кожен учень має змогу реалізувати себе як юного дослідника минулого і як безпосереднього учасника подій.
Я маю глибоке переконання, що ефективний сучасний урок – це мультимедійний урок, урок з використанням інформаційних комп’ютерних технологій.
Одне з найголовніших прав дитини – право на якісну освіту. Завдання кожної школи та кожного учителя забезпечити його. Саме в цейюмоментюнабдопомогубприходять інформаційно-комунікативні технології, які все глибше проникають у навчально-виховний процес, стаютьбйого неодмінною складовою. Без сумніву, основним завданням використання ІКТ є покращення якості освіти, розвиток творчих дослідницьких здібностей учнів, логічного мислення, підвищення їх пізнавальної активності ,сприяння надбанню навичок самоорганізації, перетворенню систематичних знань у системні, пробудження інтересу до навчання.
Учителеві, що використовує ІКТ на уроках, не слід забувати, що в основі будь-якого навчального процесу лежать педагогічні технології. Інформаційні освітні ресурси повинні не замінити їх, а допомогти їм бути більш результативними. Вони дозволяють оптимізувати працю вчителя, щоб навчальний процес став більше ефективним. Але в центрі цього процесу стоїть вчитель, його живе слово.
Список використаних джерел та літератури:
1. Мокрогуз О.П. Інноваційні технології на уроках історії. –
Х.; вид. «Основа», 2007
2. Мокрогуз О. П. Методичні рекомендації щодо використання мультимедійної презентації «Сталінська індустріалізація України».
Х.: вид. «Основа», № 27, 2010
3. Моргун В., Моргун Л. Використання комп’ютерних технологій в освіті. Вид. «Шкільний світ» Профтехосвіта, № 12, 2010
4. Охредько О. Комп`ютери на уроках історії // Історія в школах України. – 2001. – №4. – С.23-26.
5.Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання //Бібліотека журналу «Історія і суспільствознавство в школах України. – 2014. -- № 5-6.
6. http://ua-referat.com
Впровадження інтерактивних методів навчання на уроці історії
7. http://www.experts.in.ua/baza/analitic/index.php?ELEMENT_ID=51949
8. http://shukalka.com.ua/